Avaleht » Huviringid » Male ja mõttemängud
Erinevad ruumid, vt toimumisaegade juurest
1 kord nädalas 30 min/ 30 tundi õppeaastas (lasteaed)
256€ õppeaasta/ osade kaupa 8 x 32€
1 kord nädalas 45 min/ 30 tundi õppeaastas (algaste/põhiaste)
232€ õppeaasta/ osade kaupa 8 x 29€
Male ja mõttemängud – eesmägiks on äratada lapse huvi male, aga ka teiste mõttemängude vastu. Mõttemängud arendavad keskendumisoskust ja (strateegilist) mõtlemisvõimet, aga ka meeskonnatööoskust, suhtlusoskust, analüüsivõimet, mälu, loovust ning empaatiat. Kuigi peamiselt tegeletakse malega, õpitakse ja mängitakse tundides ka teisi mõttemänge (gomoku, sudoku, erinevad lauamängud …). Mängude valikul arvestatakse õpilaste vanuse, huvide ja soovidega. Koolilastel on võimalus registreerida end algastme gruppi (õpitakse tundma male põhireegleid, nuppe, käike, mängitakse) või põhiastme gruppi (jätkatakse maleteooriaga, lahendatakse ülesandeid, mängitakse). Õppeaasta jooksul on lastel võimalus osaleda erinevatel maleturniiridel ja mõttespordi olümpiaadil.
TäheTERA TK1-algaste Esmaspäeviti kell 14.40-15.25, Käsitööklass
TäheTERA TK2-põhiaste Teisipäeviti kell 15.00-15.45, Klass 108
LõunaTERA LK1-algaste Neljapäeviti kell 16.10-16.55, 5. klassi ruum
LõunaTERA LK2-põhiaste Neljapäeviti kell 14.50-15.35, 5. klassi ruum
TäheTERA TLA1 5-6a Esmaspäeviti 16.00-16.00, Õpipesa
LõunaTERA lasteaialaste gruppi ootame osalejaid, et rühm avada.
Male ja mõttemängu huviring kuulub üldkultuuri valdkonda. Ainekava alusel toimuv õpe on mõeldud õpilastele, keda huvitavad mõtte- ja lauamängud.
– Arendada keskendumisoskust ja mõtlemisvõimet;
– parandada mälu;
– arendada strateegilist ja loogilist mõtlemisoskust;
– arendada otsustus- ja vastutusvõimet;
– õpetada aja ja tegevuse planeerimist;
– parandada sotsiaalseid oskuseid (suhtlemine, empaatia);
– tutvustada ausa mängu reegleid;
– anda ülevaade malemängu reeglitest ning algtõdedest.
ALGAJAD
– teab male mõistet ja reegleid;
– tunneb malendeid, malendite käike, malendite algseisu ja lihtsamaid avanguid;
– teab mõisteid tuli, matt ja patt ning lihtsamaid avangulõkse;
– oskab mängida lihtsamaid lõppmänge, teha matti lipu ja vankriga, kahe vankriga, lipu või vankriga;
– oskab teha ühekäigulisi matte erinevate malenditega;
– on valmis osalema esimestel maleturniiridel;
– tunneb huvi erinevate lauamängude vastu, oskab reeglite järgi mängida lihtsamaid lauamänge,
– mängib ausate reeglite järgi, oskab arvestada kaaslasega.
EDASIJÕUDNUD
– oskab protokollida malepartiid;
– tunneb levinumaid maleavanguid ja avangulõkse;
– teab keskmängu ja lõppmängu põhitõdesid;
– oskab kasutada malekella;
– tunneb maleturniiridel mängimise reegleid, julgeb turniiridel mängida;
– tunneb huvi keerulisemate lauamängude vastu, oskab neid reeglite järgi mängida;
– on valmis osalema maleturniiridel;
– mängib ausate reeglite järgi, oskab arvestada kaaslasega.
Täpne huviringi õppe sisu pannakse koos õpilastega paika õppeaasta alguses, kui on selged huviringis olevate õpilaste eesmärgid ning eelteadmised.
ALGASTE
Tunnid algavad teoreetilise osaga, mis hõlmavad järgmisi teemasid:
– Malemängu mõiste ja ajalugu, tutvumine
– Malelaud, malendid (ettur, vanker, oda, lipp, ratsu, kuningas) ja nende käigud, malendite algseis.
– Malereeglid ja mõisted (tuli, matt, patt, viik, vangerdus, etturiga möödaminnes löömine)
– Avangu põhimõtted (keskvälja kontrollimine, nuppude arendamine, kuninga kaitsmine, aktiivsed nupud, mängu faasid)
– Lihtsamad lõppmängud, erinevad matid (matt lipu ja kuningaga, kahe vankriga, ühe vankriga)
– Malendite väärtus, taktika, kahvel, sidumine, varras.
– Ülesannete lahendamine (ühe- ja kahekäigulised matid)
– Turniiridel osalemise reeglid
– Malekella kasutamine
– Mõttemängud vastavalt laste tasemele ja huvile, mida mängitakse tundides vahelduseks malele.
– Teoreetilisele osale järgneb praktiline mänguline osa, kus kinnistatakse tunnis õpitud.
PÕHIASTE
Tunnid algavad teoreetilise osaga, mis hõlmavad järgmisi teemasid:
– Algastmes õpitu meeldetuletamine, kinnistamine
– Erinevad avangud (e4, d4), avangulõksud
– Erinevate malendite kasutamine nuppude võitmiseks ja seisu parandamiseks.
– Keskmäng, mängu plaan, maletaktika mängu võitmiseks (kahing, topelttuli …)
– Lõppmäng, etturite lõppmäng
– Malepartiide protokollimine
– Maleülesannete lahendamine (toimub enamus tundides)
– Arvuti ja interneti kasutamine males
– Mõttemängud vastavalt laste tasemele ja huvile, mida mängitakse tundides vahelduseks malele.
– Teoreetilisele osale järgneb praktiline mänguline osa, kus kinnistatakse tunnis õpitud.
VANEM ASTE
Tunnid algavad teoreetilise osaga, mis hõlmavad järgmisi teemasid:
– Mänguseisu lugemine (etturite struktuur, ruum, avatud ja poolavatud mängud, rünnak, kaitse)
– Populaarsemad avangud
– Parima käigu valimine
– Nuppude aktiviseerimine
– Keerulisemad lõppmängud
– Kuninga ründamine
– Maletaktika edasijõudnutele
– Maleülesannete lahendamine (toimub enamus tundides)
– Mõttemängud vastavalt laste tasemele ja huvile, mida mängitakse tundides vahelduseks malele.
– Teoreetilisele osale järgneb praktiline mänguline osa, kus kinnistatakse tunnis õpitud.
Õppetööks on vajalikud malelauad, malendite komplektid, malekellad, samuti erinevad mõttemängud. Osa õppetööst võib toimuda ka arvutiklassis või tahvelarvutite abil (kasutatakse maleõppimisprogramme nt chess.com, vint.ee)
Õpe toimub minimaalselt 1 kord nädalas üks tund korraga (30 minutit lasteaialastele ja 45 minutit õpilastele). Õppetund koosneb mängu selgitavast ja sellele järgnevast praktilisest osast.
Õppekava on mõeldud malehuvilistele lastele vanuses 6-14. Osalemiseks piisab huvist antud valdkonna vastu ning üldhariduskoolis või iseseisvalt õpitust. Õppekava on üles ehitatud nii, et õpilane saab soovi korral huviringiga liituda ka järgnevatel õppeaastatel.
Edasijõudnute grupiga saavad liituda õpilased, kes on kas eelnevates ringitundides või iseseisvalt omandanud algastme pädevused.
Ringitunnis toimub peamiselt suuline tagasiside andmine õpilase mängule. Samuti analüüsitakse individuaalselt või rühmas mängitud partiisid.
Õpilane on:
– osalenud üle 60% tundidest;
– omandanud õppekavas kirjeldatud õpiväljundid.
Õppeaasta lõpul võib lõpetamise tingimused täitnud õpilasele väljastada tunnistuse ringitöös osalemise kohta.
Huviringi astumise avaldusi võtame vastu Tartu haridusteenuste haldamise süsteemis ARNO .
Keskkonda saab logida sisse ID-kaardiga, Smart-ID’ga, Mobiil-ID’ga või pangalingi kaudu.
Kui hiljem selgub, et huviringi toimumisaeg siiski ei sobi, saab lepingu kuni septembri lõpuni tühistada ilma, et esitaksime arve.
Kui olete lepingu kinnitanud, on taotlus meil kohal ja ei pea muretsema. Kinnituskirja saadame augusti lõpus, kui paika on saamas tunniplaan.
Huviringi valides jälgige kindlasti ka toimumise kohta (LõunaTERA, TäheTERA, ProTERA).
Täpsema info huviringide, õpetajate ja õppetasude kohta leiab meie huviringide nimekirjast.
Kui pakutud aeg lapsele ei sobi, proovime võimalusel leida mõne teise grupi aja.
Erinevad ruumid, vt toimumisaegade juurest
1 kord nädalas 30 min/ 30 tundi õppeaastas (lasteaed)
256€ õppeaasta/ osade kaupa 8 x 32€
1 kord nädalas 45 min/ 30 tundi õppeaastas (algaste/põhiaste)
232€ õppeaasta/ osade kaupa 8 x 29€
Lapsele ringis meeldis, õpetaja meeldis lapsele, ring tõi terves peres malemängu au sisse. Soovitan teistele lastele, õpetab lapsi mõtlema ja toredaid lauamänge mängima.
Lapsevanem
Super, et lastel on olnud võimalus osaleda maleturniiridel. Õpetaja iseloom ja õppemeetod on sobinud lapsele hästi. Kui tal on olnud küsimusi, siis laps on julgenud küsida. Laps soovitab huviringi ka teistele lastele.
Lapsevanem
Lai valik huviringe erinevates valdkondades.
Kaasaegsed vahendid ning hubased ruumid iga huviringi läbiviimiseks.
Õpetajad on kogenud ja oma ala eksperdid.
Läbi huvihariduse saavad lapsed julgeks, loovaks ja avatuks!
Leia meie nimekirjast veel mõni põnev huviring.
Valminud on HuviTERA 2023/2024 õppeaasta tunniplaan! Sellega saad tutvuda SIIN
HuviTERA kutsub teid taas avastama mitmekülgseid huviringe! Uue õppeaasta huviringid on registreerimiseks avatud! Huviringide seas on nii uusi tulijaid kui ka juba tuttavaid lemmikuid. Saades inspiratsiooni lapsevanemate tagasisidest, oleme
PROGRAMMEERIMISVÕISTLUS – LABÜRINDI LÄBIMISE MÄNG JUHEND Võistlusperiood 14. november – 10. detsember 2022 Võistluse ülesandeks on luua Scratch keskkonnas labürindi läbimise mäng. Osalemine toimub individuaalselt
Robootika on suurepärane viis, kuidas lapses arendada paljusid erinevaid oskusi mängulisel ja kaasahaaraval moel. Robootika ei ole ainult tehnika tundmaõppimine või masinate ehitamine. Tegelikult algab
TäheTERA TK1-algaste Esmaspäeviti kell 14.40-15.25, Käsitööklass
TäheTERA TK2-põhiaste Teisipäeviti kell 15.00-15.45, Klass 108
LõunaTERA LK1-algaste Neljapäeviti kell 16.10-16.55, 5. klassi ruum
LõunaTERA LK2-põhiaste Neljapäeviti kell 14.50-15.35, 5. klassi ruum
TäheTERA TLA1 5-6a Esmaspäeviti 16.00-16.00, Õpipesa
LõunaTERA lasteaialaste gruppi ootame osalejaid, et rühm avada.
Erinevad ruumid, vt toimumisaegade juurest
1 kord nädalas 30 min/ 30 tundi õppeaastas (lasteaed)
256€ õppeaasta/ osade kaupa 8 x 32€
1 kord nädalas 45 min/ 30 tundi õppeaastas (algaste/põhiaste)
232€ õppeaasta/ osade kaupa 8 x 29€